De ongrijpbare klant in het digitale tijdperk!

In het digitale tijdperk hebben veel bedrijven te maken met klanten die steeds ongrijpbaarder worden. Het enige contact is vaak via de webshop. Hoe kun je die klanten beter bereiken, verleiden en enthousiast houden? En wat beweegt klanten in complexe, veeleisende markten nu eigenlijk écht? Deze vragen houden commercieel directeuren en hun teams bezig.

Dit digitaal tijdperk biedt echter ongekende kansen om consumenten beter te begrijpen, consument weten te vinden, consumenten stimuleren te kopen en nieuwe markten te openen. Het begint allemaal met inzicht!

Anno 2017 is er heel veel data over markten en klanten beschikbaar. In een wereld met meer dan 7 miljard mensen waarvan er bijna 4 miljard een internet aansluiting hebben met bijna 3 miljard actieve socialmedia gebruikers wordt er heel veel informatie produceert en gedeeld! Per minuut wordt er momenteel 3,3 miljoen Facebook berichten geplaatst worden er 3,8 miljoen zoekopdrachten in Googel gedaan wordt er 450 duizend tweets verzonden en wordt er 500 uur aan Youtupe video’s geplaatst!. Deze informatie bevat een schat aan informatie. En deze ongestructureerde data kan tegenwoordig met moderne digitale toepassingen geanalyseerd worden en omgezet worden in nuttige markt inzichten.

En wanneer deze informatie gecombineerd wordt met bestaande bronnen vanuit de statistiek bureaus, geanonimiseerde export data (vanuit b.v. Floridata), data van brancheverenigingen, segmentonderzoeken van VGB, de data van het consumentenpanel van RFH, Stor/Folder check data van RFH, kassa informatie, etc. dan kan er met cognitieve oplossingen een fantastisch beeld van de markten en klantengedrag worden opgebouwd. Deze inzichten kunnen dan richting geven aan handelaren voor het verder ontwikkelen van markten en nieuwe concepten.

En met deze informatie krijgen veredelaars en kwekers ook meer inzicht wat de klanten willen, om hiermee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoefte van klanten.

Hoe pakken we dit dan aan?

Hiervoor is een collectieve aanpak nodig. In de sierteeltsector met ongeveer 600 handelaren en duizenden kwekers hebben de meeste niet de middelen en kennis om hier zelfstandig invulling aan te geven! Terwijl markt en klanteninzichten juist wel noodzakelijk zijn om de Nederlandse positie in de wereldwijde sierteeltmarkt te behouden (en te verstevigingen).

Ook is opvallend dat de budgetten in de branche op dit punt steeds kleiner worden, terwijl de noodzaak om meer marktkennis op te doen juist steeds groter wordt!

De toepassingen om gebruik te maken van deze klanten en markt informatie zal bijzonder laagdrempelig moeten zijn, gemak en gewin zijn essentieel! Anders wordt het door de grote groep van kleinere ondernemers niet gebruikt!

Daarom wordt er momenteel een initiatief gestart door een gespecialiseerde “third party” om het concept en aanpak verder uit te werken. Vervolgens is het plan met een aantal spelers uit de sector een Proof of Concept op te zetten.

De doelstelling van dit initiatief is om door de combinatie van bestaande data en nieuwe bronnen, gebruik makend van cognitieve toepassingen de consumenten beter weten te vinden, consumenten beter begrijpen, nieuwe concepten te kunnen ontwikkelen, nieuwe markten te kunnen openen en consumptie te stimuleren.

En meer

Wanneer er meer inzicht in klanten gedrag komt dat kan dit ook wel eens de opstap naar andere businessmodellen en verdienmodellen zijn! Maar daar schrijf ik een andere keer over.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s