Digitale transformatie is een must! Geen keuze. (Publicatie in de Bloemenkrant)

Het ‘Internet gaat verdwijnen’!

Hiermee bedoel ik niet dat het internet letterlijk verdwijnt maar het verdwijnt uit ons bewustzijn, het is er gewoon. Of we onze smartphone uit onze jaszak halen, een apparaat aanzetten of een ruimte binnenlopen, we zijn verbonden met alles en iedereen om ons heen zonder dat we daar over nadenken. Het ontbreken ervan is als het niet meer opkomen van de zon ‘s morgens.

Het bijzondere van de huidige digitale transformatie ligt niet in snellere computersystemen of nieuwe technologieën maar in het altijd verbonden zijn van mens en machine met zijn omgeving. De impact hiervan op het gedrag van klanten en bedrijfsprocessen is gigantisch.

Digitale transformatie is een must!

Geen keuze, laat dat duidelijk zijn. Uw klanten, werknemers, partners, concurrenten of nieuwkomers in de markt wachten niet tot uw bedrijf digitaal volwassen is. Die rennen u dan hard voorbij en op dit moment is het grootste deel van de Nederlandse sierteeltbedrijven nog steeds digitaal aan het puberen, maar hoe wordt je digitaal volwassen?

Wat is digitale volwassenheid dan?

Het draait allemaal om klant gedreven en data gedreven werken. Om dit te bereiken is verandering van de huidige manier van werken naar data gedreven werken cruciaal, waarbij technologie, processen en werkwijzen met elkaar in lijn gebracht moeten worden. Digitale volwassenheid raakt alle zakelijke functies, de interne organisatie, klanteninteracties, interne processen, samenwerking met partners en afdelingen, de verbetering van de (online) klantenervaring en nog veel meer.

Digitale Transformatie, een ingrijpend fenomeen

Veranderen isvoor organisaties niet nieuw. De opkomst van nieuwe technologieën en de toenemende verwevenheid van organisaties en mensen met technologie maakt bedrijfstransformaties echter complexer en onvoorspelbaarder. Daarnaast zijn de belangen van een digitale transformatie groot, het is ‘digitize or die’. De status quo is niet meer genoeg: om waarde voor klanten te creëren en de concurrent voor te blijven is continu vernieuwen en digitalisering de norm.

Digitale transformatie is een reis, een voortdurende optimalisatie van bedrijfsprocessen, online interactie met klanten, organisatiemodellen en het ecosysteem van het bedrijf.

Digitale transformatie en de klantervaring

De klantervaring speelt een cruciale rol in digitale transformatie. Veel (niet alle) digitale transformatie-initiatieven zijn gegroeid uit het veranderde gedrag van klanten. , Een betere klantervaring zoals die wordt geboden door online winkels (zoals bol.com, booking.com etc) zijn de norm geworden.

De klant is mondiger en veeleisender geworden, wil een consistente ervaring tijdens alle contactmomenten, duidelijke informatie en een betere dienstverlening waar en wanneer het hem best past.

In een tijd waarin aankoop via webshops leidt tot minder persoonlijk contact wordt het belangrijker het gedrag van klanten in kaart te brengen. Klanten zoeken gemak, gewin en betrouwbaarheid. Het verzamelen en analyseren van bezoekersgedrag in webshops geeft inzicht in wat klanten zoeken en maakt gepresonaliseerd aanbevelingen en aanbiedingen mogelijk.

Digitale transformatie en de manier van werken aanpassen

Succes behalen door data binnen de organisatie ten volste te benutten staat voor veel bedrijven hoog op de agenda.Die intentie is al een belangrijke voorwaarde maar het blijft moeilijk om die stap ook daadwerkelijk te zetten. Hoge kwaliteit van de data en het beter benutten daarvan gaat echter wel het verschil maken.

Dat gaat verder dan het verzamelen alleen. Pas als je het kunt omzetten in informatie en op basis daarvan de juiste acties kunt nemen, creëer je waarde. Het kernwoord daarbij is relevantie.

Bij moderne bedrijven is het niet langer het bedrijf dat leidt, maar de klant. Deze bedrijven hebben alle interne processen (inkoop, productie, logisitiek, etc) ingericht op een manier waar de klant centraal staat en verheffen klant tevredenheid als hoogste doel.

Digitale Transformatie en de impact op de business

Uit onderzoek blijkt dat digitale volwassen organisaties gemiddeld betere resultaten halen: 9% meer omzet, 26% meer winst en 12% meer marktwaarde. Kortom, investeren in ‘digitale transformatie’ loont, zo blijkt uit onderzoek. Mijn inschatting (en berekening) leert dat voor de sierteeltsector deze resultaten als een ondergrens gezien kunnen worden!

Digitale Transformatie, hoe pak je het aan

De transformatie naar een digitaal volwassen onderneming gaat met kleine stapjes in plaats van te verzanden in grootscheepse, complexe en moeilijk beheersbare implementatietrajecten.

Een digitale strategie helpt hierbij. Het gaat om het herontwerpen en verbeteren van processen en het krijgen van mensen op de juiste plek.

Een Chief Digital Officer (CDO) is de regisseur in de digitale transformatie, samen met de eigenaar of directeur van de onderneming. De CDO is verantwoordelijk voor de digitale strategie en innovatieprogramma’s van de gehele organisatie. Hij/zij heeft als opdracht de organisatie zo toekomstbestendig mogelijk te maken en stuurt en stimuleert al de transformatie projecten. De CDO moet naast kennis van de business ook technische bekwaamheid op het gebied van opkomende technologieën hebben. Een uitdagende, maar boeiende job.

Hoe kan je digitaal transformeren in de sierteelt?

Een pragmatische sector als de sierteelt vereist ook een praktische aanpak voor de digitale transformatie.

In de sierteeltsector wordt best veel data verzamelt maar de kwaliteit (volledigheid, eenduidigheid) moet beter om van waarde te zijn voor het implementeren van data gedreven processen.

Hieronder een aantal stappen om invulling te geven aan de digitale transformatie binnen de sector:

Begin met de kwaliteit van de data op orde te brengen en meer “digitaal” inzicht te krijgen in processen en online koopgedrag. Door de (grafische) inzichten wordt het ook duidelijk waar het nog aan schort qua datakwaliteit. Vervolgens kan de stap van inzicht naar actie gezet worden.

Wanneer online gedrag van klanten inzichtelijk is gemaakt kan de interactie met en personalisatie van klanten verbeterd worden. Een mobiele webshop is belangrijk in verband met de verschuiving van werken met PC’s naar mobiel. Dit zal zeker de klanttevredenheid en omzet verhogen!

Met een beter digitaal inzicht van inkoop trends en het toevoegen van externe data (weer, nieuw, socialmedia data, etc) wordt vervolgens de efficiency in het inkoop proces vergroot en kan meer direct worden ingekocht, hierdoor krijgen inkopers meer ruimte om de relatie met kwekers te verbeteren en kan de inkoper meer tijd besteden aan contacten met kwekers en meer inzicht krijgt in de productieplanning en kwaliteit. Met het dezelfde aantal inkopers kan dan meer bloemen en planten ingekocht worden.

Door meer inzicht in de logistieke proces te krijgen (bv order picking) en meer tijd voor de afhandeling te creëren (als gevolg van meer directe inkoop) wordt er rust gecreëerd in de box. Met de juiste digitale aansturing kan er efficiënter gewerkt wordt en het transport just-in-time ingeregeld worden. Ook zal hierdoor volledigheid van de vracht verbeteren en de tevredenheid van klanten toenemen.

Het ultieme model is dat er een hoge mate van integratie tussen verkoop, inkoop/productie en logistiek ontstaat en de processen end2end digitaal gestuurd worden, om uiteindelijk naar een (voornamelijk) klant gedreven organisatie te transformeren.

Waar staat uw bedrijf met digitale volwassenheid?

Met een digitale volwassenheidsscan kan dit inzichtelijk gemaakt worden en een transformatieplan en business case opgesteld worden. De doorlooptijd van zo’n onderzoek is ongeveer 1 tot 2 maanden

Plaats een reactie