Welkom in de wereld van Data Driven organisaties! (publicatie in de Bloemenkrant)

Data Driven, wat is het?

Al vanaf het moment dat er databases zijn, praten we over datakwaliteit. Lange tijd kreeg dit onderwerp echter weinig aandacht omdat procesefficiency belangrijker was dan de volledigheid en juistheid van data. Data was een bijproduct maar die tijd ligt achter ons. De toekomst is aan data-gedreven organisaties.

Organisaties kunnen hun processen efficienter én klantvriendelijker maken met behulp van de verbeterde inzichten die data oplevert. Door het slim combineren van interne data en externe factoren behaalt een data driven organisatie competitief voordeel. Niet de processen maar de persoonlijke wensen van klanten staat daarbij voorop. Een data driven organisatie heeft inzicht in wensen van klanten en laat vervolg acties volautomatisch plaatsvinden.

In een tijd waarin aankoop via webshops leidt tot steeds minder persoonlijk contact, hoe weet je dan de wens van de klant? Dat kan door met ‘webanalyse’ slim het (digitaal) gedrag van klanten in kaart te brengen.

Webanalyse is het verzamelen, rapporteren en analyseren van bezoekersgededrag van uw website, de (potentiële) klanten. Waar komen ze vandaan, wat zoeken ze met welke zoektermen, hoe lang blijven ze op de site, bezoeken ze de website vanaf een telefoon, computer of tablet? Kortom; wat wil uw klant?

Op weg naar een data driven organistatie wordt vanuit de aankopen van klanten achterliggende proces automatisch in gang gezet en kunnen er ook proactief aanbiedingen aan de bezoeker van uw webshop worden gedaan op basis van bijvoorbeeld historische aankopen of zoekgedrag. Stel uw klant zoekt Red Naomi, bij het volgende bezoek kunt u aan hem/haar een gepersonaliseerde aanbieding tonen van dit product. De mogelijkheden zijn legio!

Maar er is meer mogelijk! Een paar voorbeelden : Amazon baseert haar aanbiedingen op wat klanten hebben gekocht in het verleden, de items in hun virtuele winkelwagentje, wat zij hebben beoordeeld en welke producten ze hebben bekeken. Door de integratie van deze data in Amazon’s inkoopproces is de omzet en winsgevendheid enorm verhoogd.

Southwest Airlines. ziet de klantloyaliteit jaar na jaar groeien door met data van o.a. klanten voorkeuren, webgedrag etc. nieuwe diensten te ontwikkelen. Door het observeren en analyseren van online gedrag kan de luchtvaartmaatschappij de beste prijzen en ervaringen aan klanten bieden.

Ook UPS integreert data analyses in bedrijfsprocessen. Als logistieke dienstverlener wil UPS dagelijks weten hoe ze op de meest efficiënte wijze een reeks van bestemmingen bereikt met de juiste levercapaciteit, binnen een specifiek tijdsbestek. Hiervoor is vergaande data analyse van capaciteitsplanning van vliegtuigen en vrachtwagenparken, het doorleiden van pakketten binnen het distributienetwerk en de (route)planning van vrachtwagens vereist.

Wat betekent dit voor de sierteeltsector?

Data geeft een inkoper meer inzicht in historische trends, die weer verrijkt kunnen worden met externe gegevens. Data analyses en zelflerende systemen kunnen adviezen geven voor inkooporders waardoor er scherper ingekocht kan worden en meer ingekocht kan worden met bestaande teams.

Webshops van de groothandel zijn uit te breiden met functionaliteiten om het aankoop gedrag van klanten positief te beïnvloeden en bezoekers en klanten te verrassen met proactieve aanbiedingen door het personaliseren van schermen van de webshop. Dit leidt gegarandeerd tot hogere webshop verkopen.

Bloemisten beschikken over veel gegevens (data) van hun klanten door hun unieke positie in stad of dorp, dicht bij de klant en geintegreerd in de locale gemeenschap. Door het creeeren van een Locals-for-Locals community, het opzetten van webshops voor de regio en het verzamelen van data kunnen ze met lage distributie kosten inspelen op klanten behoeften en een sterke positie veroveren in de online / offline wereld. Data is het nieuwe goud, het gaat de wereld radicaal veranderen niet alleen qua efficientie maar ook de relatie tussen organisatie en klant. Het is tijd voor actie want in The Age of the Customer moet iedereen flexibel kunnen inspelen op de signalen die klanten afgeven, ook in de B2B wereld!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s