Welkom in de wondere wereld van cognitieve technologie (publicatie in de Bloemenkrant)

Wat is cognitieve technologie?

 

Data groeit exponentieel, vooral ongestructureerde data vanuit Facebook, Twitter,foto1 YouTube, websites, blog’s, foto’s, video’s, etcetera. Deze data bevat waardevolle informatie die met moderne toepassingen kunnen worden ge lezen en verwerkt. Cognitieve systemen kunnen deze gigantische datavolumes in een mum van tijd analyseren en krijgen hun kennis aangeleerd door experts, leren bij en breiden hun kennis uit aan de hand van vragen en nieuwe data. Zo ontwikkelen ze zich tot ultieme specialisten.

Via spraak en tekst kan er met cognitieve systemen gecommuniceerd worden, deze systemen kunnen ook de emoties uit geschreven documenten of conversaties halen. Kortom, een cognitief systeem werkt en denkt als een mens!

Toepassingen van cognitieve technologie

De toepassingsmogelijkheden van cognitieve systemen zijn oneindig en in veel vakgebieden toegepast – van de medisch en de financiële wereld tot de meer creatieve muziek en modesector. Nauwkeuriger voorspellingen maken het mogelijk de slagkracht van een bedrijf te vergroten, scherper op klantwensen in te spelen of nieuwe doelgroepen aan te boren, maar ook efficiënter te werken.

foto2Zo helpt 1-800-Flowers.com klanten met GWYN (Gifts When You Need) het perfecte cadeau te kopen. Doordat klanten GWYN gebruiken zal de cognitieve oplossing blijven leren en steeds beter en persoonlijker adviezen geven.
Pon Holdings, een internationale handelsorganisatie gebruikt cognitieve oplossingen om gegevens uit miljoenen webpagina’s en social media te analyseren. Hiermee worden leads voor de verkoop en marketing afdeling genereerd wat heeft bijgedragen aan het vergroten van bestaande markten en openen van nieuwe markten.

De medische wereld is misschien nog wel het verst. Geen dokter kan van alle onderzoeksresultaten op de hoogte zijn, cognitieve systemen kunnen dat wel! Cognitieve toepassingen analyseren deze onderzoeksgegevens en vele externe gegevensbronnen en leggen verbanden tussen de data en helpen artsen bij het opstellen van behandelplannen. Omdat de systemen zelflerend zijn kunnen deze steeds beter vroegtijdig symptomen signaleren.

In China werken Microsoft onderzoekers samen met lokale foto5botanici in het cognitieve bloem-herkenning project. Hiermee worden met een smartphone genomen bloemfoto’s herkend en gekoppeld aan productinformatie. Voor IBM, Microsoft, Google en Amazon zijn kunstmatige intelligentie en zelflerende oplossingen speerpunt in de strategie en eén ding is zeker: het zal de wereld veranderen!

 

 

Wat betekent dit voor de sierteeltsector?

Stel u zet bloemen af in een stad als München en vanuit externe bronnen zoals social media, nieuws berichten, webpagina’s is het actuele koopgedrag van de inwoners van München te bepalen. Dit maakt gerichte marketingacties mogelijk op bestaande en nieuwe doelgroepen.

Een inkoper wordt ondersteunt met meer databronnen door   inzicht in historische trends te verrijken met externe data alshet weer, nieuws, trending topics . De kunstmatige intelligentie toepassing is zelflerend en gaat steeds betere adviezen geven voor inkooporders. Hierdoor kan de inkoper steeds efficiënter werken en onderbouwde afspraken met preferred suppliers maken.

De beeldherkenning app uit China maakt het voor een consument mogelijk een bloem in een boeket te herkennen. Hieraan kan product-, behandel- en herkomstinformatie worden toegevoegd. Deze informatie kan per regio specifiek gemaakt worden. Dit maakt cultuur en marktbehoefte in een regio zichtbaar. Waardoor er meer inzicht komt in wat klanten zoeken en welke andere producten er aan kunnen slaan.

Ook de veredelaar kan voordelen halen uit het toepassen van cognitieve toepassingen. De R&D afdeling legt verbanden tussen publieke en eigen data . Wat het ontwikkelen van nieuwe cultivars versnelt en de kans op succesvolle kruisingen en selecties vergroot. Beter inzicht in markttrends laat nieuwe cultivar beter aansluiten op de marktbehoefte.

 Hoe pas je dit toe in de sierteeltsector?

Naar mijn mening kan de toepassing van cognitieve oplossingen veel voor de sierteeltsector betekenen, ook op de korte termijn! Om dit in de praktijk aan te tonen wil ik met een aantal voortrekkende bedrijven een proof of concept doen. Hiervoor kan subsidie aangevraagd worden en hebben de toonaangevende technologie bedrijven innovatie budget beschikbaar. Wil je meedoen? Stuur dan een berichtje.

Het volgende artikel gaat over het snel groeiende Internet of Things. Naar verwachting zullen in 2020 meer dan 50 miljard objecten deel uit maken van dit netwerk.

Wie ben ik? Ik ben Peter Rosman. Na vele jaren bij grote ICT- en adviesbedrijven (o.a. IBM, CGI, EDS) en een aantal jaren ervaring in de sierteelt besloot ik om te kiezen voor een nieuwe uitdaging, namelijk mijn eigen bedrijf: WeDoDigital (www.wedodigital4u.nl). In de komende periode ga ik mijn ervaring en kennis delen met bedrijven in de sierteeltsector en deze ondersteunen bij het maximaal benutten van de digitale mogelijkheden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s