Disruptie: grote bedrijven krijgen er nauwelijks grip op…

Uit onverwachte hoek poppen kleine startups en grote technologiebedrijven op met als doel: producten of diensten extreem innoveren en zo bestaande markten op hun kop zetten. Om de consequenties voor uw markt te kunnen inschatten is het belangrijk om eerst de verschillende drivers van disruptie te begrijpen.

Disruptie Steeds meer organisaties verliezen marktaandeel aan nieuwe spelers in hun markt. Nieuwe concurrenten zijn enerzijds grote technologieconcerns die hun platform en positie effectief inzetten om bestaande sectoren te vernieuwen en anderzijds snel opkomende startups. Zo nam ‘Uber’ recent een groot marktaandeel over van bestaande spelers in de taximarkt. En Hilton en Marriott hotels hebben plotseling te maken met serieuze concurrentie van AirBnB.

Disruptie: het vindt plaats wanneer producten of diensten extreem verbeterd worden en zo bestaande markten op hun kop worden gezet. Disruptieve organisaties kenmerken zich door:

  • extreme klantgerichtheid: zeer snel en hoogwaardig inspelen op behoeften;
  • een zeer wendbare organisatie: snelle besluitvorming en nauwelijks vast personeel of bezit aan materiaal;
  • gebruik te maken van de allernieuwste technologie.

Hoe rijp is uw organisatie voor disruptie? Onderstaande model van Rachel Botsman biedt 5 indicatoren die aangeven of u rijp bent voor disruptie. Scoort u op meerdere factoren, dan weet u zeker hoe laat het is!.
Vijf bestanddelen tegen disruptie De meeste organisaties kijken de kat uit de boom door de innovatie- en concurrentiekracht van disruptieve spelers af te wachten. Wanneer deze duidelijk is, worden zij overspoeld door een stortvloed aan vraagstukken over hoe bestand hun eigen organisatie is tegen disruptie. En wat er nodig is om hierop te kunnen reageren. Met een serieuze achterstand tot gevolg. Wees bestand tegen disruptie met de volgende acties:

  • Wie niet snel genoeg anticipeert op ontwikkelingen in de markt, technologie en veranderende klantbehoeften, wordt genadeloos slachtoffer van disruptie;
  • Houd de ontwikkelingen rond markt, technologie en consumenten nauwlettend in de gaten. Of laat dit doen door iemand die niet uit uw eigen sector komt en vrij is van blinde vlekken;
  • Monitor frequent de ontwikkelingen bij startups;
  • Stimuleer de startup-manier van innoveren binnen uw eigen organisatie. Bijvoorbeeld door organisatiecellen te creëren die van buitenaf proberen de eigen organisatie radicaal te vernieuwen;
  • Organiseer een ´Disrupt Your Own Business-workshop´ waarbij u probeert uw eigen dienstverlening te disrupten;

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s